It Services

Handleplaner 2021

I løbet af 2020 er der udarbejdet handleplaner for det kommende år. Her kan du læse en opsummering af, hvad handleplanerne for 2021 fokuserer på.

Lagt online: 16.12.2020

Handleplanerne for 2021 blev præsenteret samlet på ITS-medarbejdermødet i november 2020. Du kan se præsentationen med alle 2021-handleplanerne her.

I spidsen for udarbejdelsen af handleplaner 2021 står digitaliseringschef Lars Sørensen. Han fortæller:

"Vi har i løbet af 2020 arbejdet med strategiske handleplaner for 2021. Handleplanerne sætter retning for vores udvikling, samtidig med at de sætter fokus på det, vi synes er vigtigt. 2020 har på mange måder været speciel, og derfor vil nogle af vores planer for 2020 blive trukket med ind i 2021. Enten fordi vi ikke er kommet i gang, eller fordi vi ikke er blevet færdige.

Samlet set har vi fokus på to dimensioner i vores handleplaner; vi skal udvikle vores egne kompetencer, og vi skal have fokus på, at vi er her for at understøtte kerneområderne. Derfor har vi handleplaner, der peger indad mod os selv og vores egen udvikling, og vi har handleplaner, der peger ud ad mod organisationen, og som har fokus på at skabe værdi for kerneområderne.

Som eksempel har vi handleplan #1, der handler om at tage aktivt lederskab af den strategiske digitalisering på AAU. Det kræver i høj grad, at vi forstår kerneområderne og den øvrige administration, og at vi byder os til og stiller os til rådighed, når kerneområderne og administrationen vil digitalisere. Vi har meget at byde ind med og ved at tage del i deres udvikling, kan vi være med til at trække universitetet i den rigtige, digitale retning.

Vi har også handleplaner, som retter sig mere mod vores egen måde at gøre tingene på. Eksempelvis handleplan #8, som handler om, at vi skal være digitalt nysgerrige. Her vil UDS arbejde med at skabe en kultur, hvor der er øget fokus på, hvordan UDS skaber værdi for ”kunderne” ved at være nysgerrige på nye teknologier og nogle gange turde tage springet ud i det ukendte. En handleplan, der som udgangspunkt skaber værdi for ITS, men som i sidste ende vil skabe stor værdi for hele AAU.

I SOS og TES er der bl.a. fortsat fokus på at optimere og professionalisere arbejdsgange og processer. I handleplan #13 er der fokus på at sikre, at de rigtige processer understøtter vores arbejde mod at fastholde en driftsstabil platform og infrastruktur. Handleplanen peger indad og fokuserer på vores måde at drive og udvikle IT på, men effekten vil i sidste ende gavne hele AAU, når vi har høj oppetid på vores services, og vi kan IT-understøtte kerneområdernes og administrationens arbejde.

Målet med ”ITS 3.0”, som definerer next step for ITS, kan beskrives ud fra den rolle, ITS spiller på AAU. Vi har været og er fortsat på en rejse fra at spille en rolle som ”systemleverandør” mod også at indtage rollen som strategisk sparringspartner, når det handler om IT og digitalisering. Den største forskel i de to roller er evnen til at løse her-og-nu-behov og evnen til at bidrage til en langsigtet, strategisk udvikling for kerneområderne og administrationen. Sidstnævnte er også en vigtigt kapabilitet, da mere og mere digitalisering bliver tværgående, processer og løsninger bliver mere og mere integrerede og kompleksiteten i systemlandskabet stiger og stiger.

Derfor er en af de vigtigste handleplaner #19, der fokuserer på, at vi får kommunikeret og gjort opmærksom på, hvad vi bidrager med ift. det lange strategiske sigte for kerneområderne og administrationen. Dette netop for at medvirke til, at vi kan indtage rollen som bidragsyder og samtalepartner, når kerneområderne og administrationen står med udfordringer, der kalder på digitale forandringer.

For første gang i flere år er vi allerede klar med handleplanerne, inden vi træder ind i det nye år. Men det gør det ikke alene. Nu er det vigtigt, at vi løbende har fokus på at realisere handleplanerne. Det ansvar ligger naturligvis i chefgruppen, men vi er fælles om at lykkes med at skabe den effekt, som handleplanerne kalder på", slutter Lars Sørensen.