Frem mod 1. april 2019 skal der findes kandidater, og der skal foretages elektronisk valg, hvis der er flere kandidater til samme post.
Hvis du ønsker at stille op, skal du melde dig som kandidat ved at sende en mail til hh@its.aau.dk.
Fristen for opstilling er den 1. marts 2019 kl. 12:00.
I ITS er der fire arbejdsmiljørepræsentanter, i daglig tale AMR’er, som vælges for en 2-årig periode. Arbejdsmiljøarbejdsgruppen består af fire AMR'er og fire ledelsesrepræsentanter. I det daglige arbejder den enkelte AMR sammen med den ledelsesrepræsentant, der er udpeget til det enkelte område.
Camilla Gæraa Larsen og Louise Danielsen træder ud af gruppen, mens Finn Banke og Helle Høilund genopstiller for henholdsvis Support Onsite og Selma Lagerlöfsvej 300, klynge 3 og 0.
Der er krav om, at man skal være fysisk placeret i det pågældende område, hvor man er repræsentant, så man kan stille op i forhold til følgende steder:
- Support Onsite
- Niels Jernes vej 12-14
- Selma Lagerlöfsvej 300, klynge 4
- Selma Lagerlöfsvej 300, klynge 3 og 0
Er du interesseret i at høre nærmere, er du velkommen til at kontakte de nuværende repræsentanter:
Arbejdsmiljørepræsentant-uddannelsen er en del af forløbet.
Hvad laver en arbejdsmiljørepræsentant?
Følgende er udgivet af arbejdsmiljøsektionen maj 2018.
En arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er de ansattes talerør til ledelsen i spørgsmål om arbejdsmiljøforhold.
Hovedopgaven for en arbejdsmiljørepræsentant er at samarbejde med instituttets eller Fælles Service‐afdelingens ledelse for et bedre arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljørepræsentanten danner sammen med en arbejdsleder en arbejdsmiljøgruppe.
Arbejdsmiljøgruppen skal i det daglige arbejde hjælpe ledelsen med at sørge for et godt arbejdsmiljø i det område af instituttet eller FS‐afdelingen, som gruppen dækker.
Arbejdsmiljørepræsentanten vil også som regel have plads i instituttets eller FS‐afdelingens arbejdsmiljøudvalg, hvor de strategisk, generelle aspekter i arbejdsmiljøet bliver drøftet.
Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdslederen skal blandt andet:
- Holde øje med arbejdsmiljøet, både organisatorisk, socialt og fysisk, i gruppens område og søge at påvirke gruppen og den enkelte kollega til en arbejdsmiljømæssig god adfærd
- Sikre, at den enkelte instrueres ordentligt, så alle kan arbejde med mindst mulig risiko
- Deltage i arbejdet med arbejdspladsvurderingerne (APV)
- Samarbejde med ledelsen om at planlægge alle forhold, der har indflydelse på arbejdsmiljøet både organisatorisk, socialt og fysisk
- Deltage ved undersøgelse af eventuelle arbejdsulykker
- Med ledelsen drøfte konsekvenser for arbejdsmiljøet i forbindelse med omorganisering, nyindkøb, ombygning m.m.
- Bistå ledelsen med at tilrettelægge arbejdet, så det kan udføres forsvarligt
- Sørge for at forhold som stress, nedslidning, ondt i ryggen, støjproblemer, organisatorisk, socialt og fysisk arbejdsmiljø, indretning, sygefravær osv. bliver betragtet som arbejdspladsens opgave at løse og forebygge – og ikke den enkeltes problem.