Intranet for ansatte i ITS

Ny i Windows Client Management / Deployment Supportgruppen

Morten Mortensen fortæller om sine nye arbejdsopgaver i Windows Client Management / Deployment Supportgruppen

Lagt online: 17.03.2017

Hvad er nu det for noget?

Ja, det er en noget anderledes arbejdsdag for mig, som har siddet i Support i en Onsite ServiceDesk de sidste mange år. I stedet for en dag med masser af afbrydelser fra kollegaer, ansatte og studerende, som skal have hjælp, har jeg nu nogle dage, hvor jeg kan se sidde og koncentrere mig om at lave images og pakker.

Og hvad er det så, det går ud på, det med pakker og images?

Når vi i ITS skal opdatere eller lægge software på en standard installeret PC’er skal der indledningsvis installeres en pakke på softwaren. Nogle laves ude i byen, og andre skal vi selv lave. Jeg blev kastet ud i at lave softwarepakker på MSI-filer (Microsoft Installering fil). Dette er en af de mest simple installationer at oprette. Derfor var det et godt sted at starte, så jeg kunne blive fortrolig med de forskellige systemer, og de indstillinger der skal sættes, for at det hele virker rigtigt. Til at starte med er det lidt forvirrende at finde rundt i, men efterhånden bliver det rutine.

Når pakken er lavet, skal den testes, inden den bliver opdateret eller gjort tilgængelig på op til 3500 pc’er. Her er der nogle krav, der skal opfyldes, så Windows installationerne ikke bare bryder sammen. En fejl kan give problemer på hele universitetet. Test er derfor en vigtig del af processen, inden et stykke software gives fri til installation. For eksempel kan følgende testes: Kan pakken installeres, afinstalleres og installeres igen? Vil installationen på nogen måde forvirre brugeren, osv.

Softwarepakken testes på en Windows 7, Windows 7 administrativ, og Windows 10 installation.

Efter vi selv har godkendt software til installation, så skal ændringen indstilles til godkendelse på et CAB møde (Change Advisory Board). Indstillingen indeholder en beskrivelse af softwareændringen, hvilke Windows PC’er det påvirker samt en risikovurdering af, hvad ændringen i softwaren kan forårsage. Hvis ændringen påvirker mange PC’er, og software installationen er kompleks, er risikoen større end ved få PC’er og simple software installationer. Jeg sender min indstilling til Michel, som er teamleder for Servicecentret. Michel skal så godkende ændringen, inden den tages med på CAB mødet.

Mens jeg skriver dette, venter jeg spændt på resultatet af mødet. For den første måneds arbejde fra min side har resulteret i 4 indstillinger: Èn på et nyt Windows 10 image og 3 på software opdateringer. Hvis alle bliver godkendt, kommer den efterfølgende dag bl.a. til at gå med at holde øje med, hvordan installationerne går og evt., hvilke fejl der opstår. Derudover skal jeg skrive ud til brugerne på ServiceInfo og en e-mail til Support om opdateringerne. Der kan jo opstå fejl af forskellig art, f.eks. kan kombinationen af software på en computer gøre, at installationen fejler, eller at programmerne ikke vil starte.

Det at komme så langt på så kort tid ville ikke have været muligt, hvis jeg ikke var blevet rykket ud mit Onsite team 3 dage om ugen. Disse timer skulle gerne komme både ITS Support og universitetet til gavn både på det tidsbesparende mht. installation og det funktionelle samt sikkerhedsområdet.

Det har været en spændende periode, hvor jeg har lært meget nyt, og også lært en del flere kollegaer fra ITS at kende, fordi jeg nu sidder 3 dage om ugen på Selma. Alt i alt synes jeg, at det har været positiv oplevelse indtil videre.