Intranet for ansatte i ITS

Møder og udvalgsarbejde

ITS' ARBEJDSMILJØORGANISATION (AMO)

AAU's arbejdsmiljøorganisation er stedet, hvor ledelse og medarbejdere samarbejder om at udvikle og sikre et godt arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Alle arbejdspladser i Danmark med mindst 10 ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation (AMO), hvor ledelse og medarbejdere samarbejder om at styrke arbejdsmiljøet.

Arbejdsmiljøorganisationen i ITS består af ITS-SA og ITS’ arbejdsmiljøgruppe bestående af 4 arbejdsmiljøgrupper.

ITS' ARBEJDSMILJØGRUPPE (AMIG)

Arbejdsmiljøgruppen holder møde mindst 6 gang om året, hvor der orienteres om arbejdet i de forskellige lokale arbejdsmiljøgrupper og der følges op på i gangværende arbejdsmiljø handlingsplaner og den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV).

Der planlægges og igangsættes initiativer vedr. forbedring af arbejdsmiljøet og andre tiltage videresendes til ledelse teamet og ITS-SA. AMiG udsender arbejdsmiljø rapporter til teamleder og udarbejder handlingsplaner og ITS’ Arbejdsmiljødrøftelsen til AAU’ ledelse.

  • +

    Arbejdsmiljørepræsentant

    Arbejdsmiljørepræsentanter virker som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsleder i ITS' arbejdsmiljøgruppe og forelægger generelle arbejdsmiljøproblemer for ITS' arbejdsmiljøgruppe

    Arbejdsmiljørepræsentantens primære opgave er at samarbejde med arbejdsgiveren om forbedring af arbejdsmiljøet både operationelt‐dagligt og strategisk‐politisk.

    Se hvem der er arbejdsmiljørepræsentant for dit team nedenfor

    Carina Ollerup Christensen

    • IT Sikkerhed og IAM
    • Sekretariatet
    • DOT

    Lasse Ravn

    • Alle afdelinger under UDS

    Gitte Leander Nielsen

    • Alle afdelinger under TSS

    Finn Banke

    • IT Support

    Arbejdsmiljørepræsentant fra Arbejdsmiljøgruppe i ITS' Samarbejds- og Arbejdsmiljøudvalg (ITS-SA)

    • Gitte Leander Nielsen

    ITS’ repræsentant i Fælles Samarbejds- og Arbejdsmiljøudvalg I Aau Fælles Service (FSA) 

    ITS’ repræsentant i Hovedarbejdsmiljøudvalget (HAMI) 

    • Ingen på nuværende tidspunkt

    Se AFDELINGER OG MEDARBEJDERE I ITS 

  • +

    Arbejdsmiljøgruppen

    ARBEJDSGRUPPE 1 – FRB1 (DOT, SIK, SEKR.)

    ·      Michael Collin, ledelsesrepræsentant

    ·       Robert Smith, medarbejderrepræsentant
     

    ARBEJDSGRUPPE 2 – FRB1 (TSS)

    ·       Per Bach Sørensen, ledelsesrepræsentant

    ·       Gitte Leander Nielsen, medarbejderrepræsentant

    ·        

    ARBEJDSGRUPPE 3 – FRB1 (UDS)

    ·      Gert Espersen, ledelsesrepræsentant

    ·       Lasse Ravn, medarbejderrepræsentant

     

    ARBEJDSGRUPPE 4 - TSS (Onsite)

    ·       Per Bach Sørensen, ledelsesrepræsentant

    ·       Hossein Gorgin, medarbejderrepræsentant

  • +

    LOKALE ARBEJDSMILJØGRUPPER

    I de lokale arbejdsmiljøgrupper (AMG) holder den lokale arbejdsmiljørepræsentant og arbejdsleder møde mindst 1 gang om måneden og der arbejdes med arbejdsmiljø sager fra den lokalområde og med henvendelse og forslag fra medarbejder, samt uddelegeret opgaver fra ITS’ Arbejdsmiljøgruppe.

  • +

    Opgaver

    Der er mange opgaver der vedrør det psykisk, socialt, fysisk, kemisk og biologisk arbejdsmiljø, så følgende er vejledende.

    • Deltager i planlægning af arbejdsmiljøsarbejdet
    • Er nysgerrig og forudser mulige risici fx ved at iagttage det psykiske arbejdsmiljø, foretage runderinger, være opmærksomme på steder, hvor der kan være behov for særlige fremgangsmetoder eller procedurer. Det kan fx være i forbindelse med arbejdspres, støj, ledninger der flyder, arbejdets fordeling, manglende plads, spærrede flugtveje, tunge løft mv.
    • Undersøger om arbejdsforholdene her og nu er sundheds‐ og sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlige
    • Igangsætter aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici
    • Sikre der er information om regler og bestemmelser på arbejdsmiljøområdet herunder ny lovgivning
    • Sikre det er klart, hvilke principper for oplæring og instruktion der gælder, og at der bliver kontrolleret, at det bliver overholdt
    • Sikre vejledninger til arbejdets udførelse
    • Observere om der mangler information både til medarbejdere og ledelse om arbejdsmiljøforhold
    • Kontrollerer, at der gives effektiv oplæring og instruktion tilpasset de ansattes behov
    • Påvirker den enkelte til en adfærd, der fremmer egen og andres sundhed og sikkerhed 
    • Sikre god arbejdsmiljøadfærd hos både de ansatte og ledelse
    • Melde nærved‐ulykker og utilsigtede hændelser
    • Registrer og inddatere arbejdsulykke til AMS
    • Undersøger sundhedsskader, ulykker og forgiftninger, tilløb hertil og utilsigtede hændelser og anmelder dem til arbejdsgiveren
    • Undersøger årsager til erhvervssygdomme, skader og ulykker, og om der kan iværksættes generelle foranstaltninger, der hindrer gentagelser?
    • Udarbejder APV herunder inddragelse af sygefravær
    • Udarbejder at den årlige arbejdsmiljødrøftelse
  • +

    Se mere om AMO på AAU

ITS' samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg - ITSSA

ITSSA er ITS' samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg.

ITS-SA er  sammensat af tre ledere og fem medarbejderrepræsentanter. Her er tre valgt af tillidsrepræsentanterne mens to repræsentanter er valgt blandt arbejdsmiljørepræsentanterne.

Udvalget har pt. følgende medlemmer:

Ledere

  • Flemming Koch (formand)
  • Michael Collin
  • Gert Espersen

Medarbejdere

  • Casper Tobias Toft (næstformand)
  • Gitte Leander Nielsen (arbejdsmiljørepræsentant)
  • Charlotte Bæk Holmstrup
  • Hans Ove Manøe
  • Finn Banke

Sekretær for udvalget

  • Camilla Westergaard

 

Referater fra ITS-SA-møderne

Du kan finde referaterne for ITS-SA-Møderne i 2022 her

Du kan finde referaterne for ITS-SA-Møderne i 2023 her

Du kan finde referaterne for ITS-SA-Møderne i 2024 her

Du kan finde referaterne for ITS-SA-Møderne i 2020:og 2021 her: 

 

 

 

Læs mere om samarbejdsudvalg på Aalborg Universitet